Privacyverklaring politiegegevens HHNK

Buitengewoon opsporingsambtenaren in dienst van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier moeten in voorkomende gevallen voldoen aan de wettelijke verplichtingen van de Wet politiegegevens (Wpg) en ondersteunen politie bij hun opsporingstaken. Denk hierbij aan gegevens die we verzamelen voor het opsporen van strafbare milieu- en keurfeiten. Hiervoor kan het noodzakelijk zijn dat wij persoonsgegevens verwerken zoals uw contactgegevens.

Bekijk ook het Privacybeleid en privacyverklaring van HHNK.

Veel gestelde vragen

Waarvoor gebruiken wij uw persoonsgegevens?

De grondslag voor de verwerking is: de uitvoering van een wettelijke verplichting

Dagelijkse politietaak (art. 8 Wpg): politiegegevens kunnen worden verwerkt met het oog op de uitvoering van de dagelijkse politietaak zoals de handhaving van wetten en regels.

Uitgebreidere opsporingsonderzoeken en veelplegersdossiers (art. 9 Wpg): politiegegevens kunnen gericht worden verwerkt voor onderzoek met het oog op de handhaving van de rechtsorde in een bepaald geval. Denk hierbij aan het verzamelen van gegevens over een bepaalde persoon of naar aanleiding van een specifieke gebeurtenis.

Ondersteuning van de politietaak (art.13 Wpg): politiegegevens die zijn verwerkt op basis van artikel 8 of 9 kunnen ook voor andere doeleinden worden gebruikt. Bijvoorbeeld om verdachten of betrokkenen te identificeren. We kunnen als dat nodig is meerdere soorten persoonsgegevens verzamelen, afhankelijk van het soort onderzoek en het doel, zoals:

  • personalia (naam, voornaam, adres, geboortedatum)
  • bijzondere persoonsgegevens, zoals rasgegevens

Onze informatiesystemen maken gebruik van basisregistraties van overheidsinstellingen met publiekrechtelijke taken, zoals de Basisregistratie Personen (BRP) van de Rijksdienst voor identiteitsgegevens (RvIG). Uit deze basisregistratie kunnen we ook persoonsgegevens halen. Wanneer we die gegevens hebben verwerkt, zijn het voor ons politiegegevens geworden.

Sommige (persoons)gegevens verzamelen we op grond van een andere wet. Drie wetten lichten we eruit:

Wetboek van Strafvordering

Volgens het Wetboek van Strafvordering is de (buitengewoon) opsporingsambtenaar verplicht om de identiteit van een verdachte vast te stellen. De Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen - en het daarbij horende besluit – geven aan welke gegevens we daarvoor moeten gebruiken. Op grond hiervan verwerken we de naam, voornaam, geboorteplaats- en datum, het adres (zoals vermeld in de BRP), en iemands feitelijke verblijfplaats. In speciale gevallen worden ook bijzondere categorieën persoonsgegevens verzameld. Iemands identiteit kan ook worden vastgesteld door het maken van foto’s. Dit doen we bij een verdachte van een misdrijf waar voorlopige hechtenis op staat.

Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar

De buitengewoon opsporingsambtenaren kunnen voor hun opsporingstaken ook persoonsgegevens verzamelen. De persoonsgegevens verzameld door buitengewoon opsporingsambtenaren valt onder de Wpg.

Regelgeving

Binnen het gebied van het hoogheemraadschap is diverse regelgeving van toepassing waarin strafbepalingen zijn opgenomen. Het gaat dan om strafbare milieu- en keurfeiten. Deze strafbare feiten worden gehandhaafd door onze buitengewoon opsporingsambtenaren.

Met wie delen wij gegevens?

Wij schakelen derden in voor de uitvoering van IT-diensten. Deze derden zijn verwerkers van ons en verwerken de gegevens slechts ten behoeve van ons en voor geen enkel ander doel. Met deze partijen hebben wij afspraken gemaakt over de verwerking van persoonsgegevens.

Alleen medewerkers die daartoe bevoegd zijn krijgen toegang tot gegevens. Zij mogen alleen die gegevens inzien die zij nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Het is mogelijk dat we toegang verlenen aan medewerkers van politie. Ook zij krijgen alleen toegang tot die gegevens die zij nodig hebben om hun werk te kunnen doen.

Wij kunnen uw gegevens in het kader van het opsporen en voorkomen van strafbare feiten doorgeven aan opsporingsinstanties zoals de politie.

Wij geven uw persoonsgegevens niet door aan (rechts)personen buiten de Europese Economische Ruimte tenzij wij hiertoe wettelijk verplicht zijn.

Hoe lang bewaren wij uw gegevens?

In de Wpg zijn bewaartermijnen vastgesteld voor politiegegevens. Politiegegevens die we verwerken in het kader van de uitvoering van de dagelijkse politietaak bewaren we tot maximaal vijf jaar na de datum van de eerste verwerking.

Uw rechten in de Wpg

Uw rechten in de Wpg wijken af van de AVG. De persoon op wie de persoons- of politiegegevens betrekking hebben, noemen we de betrokkene. 

U heeft het recht om:

  • de gegevens die wij van u verwerken, in te zien
  • uw persoonsgegevens aan te vullen en/of te verbeteren
  • uw eigen persoonsgegevens te laten verwijderen
  • de verwerking van uw persoonsgegevens te laten verminderen (uw gegevens worden dan alleen met uw toestemming verwerkt)
  • bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens
  • uw toestemming voor de verwerking van uw persoonsgegevens in te trekken

We hebben in het kader van de politietaak de plicht om u te informeren over verwerkingen. Daarnaast stellen wij u op de hoogte als er is voldaan aan uw verzoek van rectificatie of gegevenswissing of de beperking van de verwerking van gegevens.

Wilt u informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens, dan kunt u een schriftelijk verzoek indienen. Als u van mening bent dat de gegevens niet kloppen, dan kunt u een schriftelijk verzoek bij ons indienen waarin u aangeeft wat er gewijzigd moet worden.

In heel uitzonderlijke gevallen mogen wij uw verzoek weigeren. Bijvoorbeeld als u heel vaak een verzoek indient, of als het verzoek onevenredig veel moeite of werk oplevert. In dit geval moeten wij onderbouwen waarom het verzoek geweigerd wordt. Tegen dit besluit kunt u een bezwaar indienen.