Phishing per mail of WhatsApp

Overal duiken acties op van criminelen die u proberen op te lichten door zich voor te doen als uw bank, uw kind, uw energieleverancier of uw waterschap. Trap er niet in. Zie hier hoe u phishing e-mails herkent.

Hoe herkent u mails van criminelen?

Uit naam van waterschappen of MijnOverheid worden soms valse e-mails verstuurd. Oplichters vragen u om direct geld over te maken zodat u een boete kunt voorkomen. Of ze vragen u op een link te klikken om in te loggen waarmee ze toegang krijgen tot de persoonlijke gegevens op uw computer of telefoon. Maak niet zomaar geld over en klik niet op links of bijlagen bij e-mails.

Hoe herkent u een phishing mail (nep e-mail)?

1. Controleer de afzender

Alle e-mails van het hoogheemraadschap eindigen op @hhnk.nl. Is dat niet het geval, dan is de mail niet van ons. Ook onze deurwaarder stuurt e-mails. Dan eindigt het e-mailadres van de afzender altijd op @flanderijn.nl U kunt ook mail krijgen via de Berichtenbox, dan is de afzender noreply@mijnoverheid.nl. U wordt gevraagd in te loggen op de site.

Let op, wij sturen alleen mails met een betaallink als we al contact met u hebben gehad.

2. Controleer het rekeningnummer

We sturen u alleen een e-mail met een verzoek om betaling én een betaallink als we daar met u contact over hebben gehad. Maak alleen geld over op basis van een e-mail als die is verstuurd vanuit een e-mailadres dat eindigt op @hhnk.nl of @flanderijn.nl. Voor iDeal betalingen, gebruiken we een betaallink en rekeningnummer NL20 INGB 0001 2929 61. Op de aanslag waterschapsbelasting staat rekeningnummer NL20 NWAB 0636 7586 80.

3. Subjectnummer en vorderingsnummer

In de mails waarin wordt gevraagd om een betaling staan altijd een subjectnummer en een vorderingsnummer. U vindt die nummers ook op uw oorspronkelijke aanslag.

4. Inloggegevens of wachtwoorden

Wij vragen u nooit om inloggegevens of wachtwoorden.

5. Controleer het incassobureau

Wij werken met belastingdeurwaarders van Flanderijn Invordering en met geen enkel ander deurwaarderskantoor.

6. Geachte mevrouw (Jansen)

Wij proberen u altijd aan te spreken met uw eigen naam. Is de naam niet bekend, dan begint de e-mail met Geachte heer/mevrouw, nooit met Beste klant.

7. Controleer de links

In phishing e-mails vraagt men u vaak om te klikken op een link die naar een nepwebsite leidt. Klik niet zomaar op deze links, maar controleer ze eerst. Ga met de cursor van uw muis over de link. Zo kunt u zien waar de link naar verwijst. Gaat de link niet naar https://www.hhnk.nl? Dat is geen goed teken. Verwijder de mail dan. U kunt checken of een link veilig is via de website http://www.checkjelinkje.nl.

Denk u dat u te maken hebt met een nep-e-mail, dan is dat meestal ook zo. Neem voor de zekerheid contact met ons op.

8. WhatsApp of SMS

Tegenwoordig proberen criminelen u ook op te lichten via sms of WhatsApp. Ook wij maken gebruik van Whatsapp (niet van sms), maar pas nadat we via e-mail of telefoon contact met u hebben gelegd.