Mislukte automatische incasso (storno)

Zo werkt het

Als het niet mogelijk is om het maandbedrag af te schrijven, dan mislukt de automatische incasso. Dit heet een storno. 
Oorzaken dat een automatische incasso mislukt:

  • Onvoldoende saldo. De afschrijvingen gaan de volgende maand weer verder. Als de afschrijving ook dan mislukt, zetten wij de automatische incasso stop. U moet dan zelf zorgen voor betaling van het nog openstaande aanslagbedrag.
  • Het geld is wel afgeschreven, maar U heeft het termijnbedrag teruggehaald, dan zetten wij de automatische incasso na één mislukte poging stop. U moet dan zelf zorgen voor betaling van het nog openstaande aanslagbedrag.
  • De bankrekening waarmee je probeert te incasseren is gesloten of geblokkeerd. Dan zetten wij de automatische incasso na één mislukte poging stop. U moet dan zelf zorgen voor betaling van het nog openstaande aanslagbedrag.

In alle gevallen ontvangt u hierover een brief.

Weet u niet waarom de afschrijving is mislukt? Vraag dit na bij uw bank.

Veelgestelde vragen

Wat is het rekeningnummer van HHNK?

Voor het betalen van de waterschapsbelasting heeft HHNK een rekeningnummer bij de Nederlandse Waterschapsbank in Den Haag:

  • NL20 NWAB 0636 7586 80

TIP!
Vergeet niet het vorderingsnummer van de aanslag te vermelden, als u geld naar ons overmaakt.

Betalen vanuit het buitenland

Wilt u betalen vanaf een buitenlandse bankrekening? Dan kan het zijn dat uw bank de BIC van de bank van HHNK vraagt bij de betaling.
Onderstaande gegevens kunt u dan gebruiken voor de betaling:

  • BIC-nummer: NWABNL2G

We hebben ook andere rekeningnummers. Op het bericht dat u van ons hebt gekregen, staat welk rekeningnummer u moet gebruiken. Controleer altijd of het rekeningnummer op het bericht overeenkomt met de hier vermelde rekeningnummers van HHNK.

Online betalen via uw eigen bank

Online betalingen en betalingen middels een door HHNK gestuurde betaallink gaan via het ING-rekeningnummer van HHNK:

  • NL20 INGB 0001 2929 61

Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer voor de automatische incasso?

Rekeningnummer wijzigen

Er kan slechts van 1 IBAN geïncasseerd worden. Als u het rekeningnummer wijzigt dan geldt deze wijziging voor al uw aan Belastingzaken verleende machtigingen. Het is niet mogelijk om bijvoorbeeld de Zuiveringsheffing van een ander IBAN te laten afschrijven dan dat waar het aanslagbiljet waterschapsbelasting van wordt afgeschreven.

Rekeningnummer wijzigen

Per brief  

Stuur uw verzoek tot wijziging van het rekeningnummer naar: 

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK)  
Team Invordering 
Postbus 29 
1700 AA Heerhugowaard. 

Vergeet niet uw subjectnummer en rekeningnummer in de brief te vermelden.

Kan ik de aanslag met iDEAL betalen als ik een betalingsregeling via automatische incasso heb?

U kunt de aanslag online via uw eigen bank betalen. Zodra wij uw online betaling hebben ontvangen en verwerkt, stoppen de inhoudingen via automatische incasso voor deze aanslag. 

De machtiging blijft wel gelden. Toekomstige aanslagen incasseren we dus weer in termijnen.